Każde gospodarstwo ma swoją specyfikę. Procesy produkcyjne są podobne, ale proces sadzenia tych samych roślin może przebiegać na różne sposoby. Mogą być do tego celu używane pojedyncze maszyny lub kilka maszyn zestawionych ze sobą, co już nazwiemy linią produkcyjną.
Oczywiście, stopień skomplikowania linii bywa różny i zależny jest od finalnego efektu, który chcemy osiągnąć. Niezależnie od tego warto się zastanowić i przemyśleć kilka rzeczy, żeby skonfigurować linię, która spełni wszystkie nasze oczekiwania. Stąd nasze dzisiejsze pytanie – na co zwrócić uwagę przy projektowaniu linii produkcyjnej?
ANALIZA POTRZEB ? to zazwyczaj pierwszy punkt naszych rozmów. Zależy nam na jak najlepszym poznaniu i zrozumieniu czynności wykonywanych na linii. Mamy tu na myśli typy doniczek, gatunki sadzonych roślin, rodzaj podłoża i jego opakowanie, komponenty do substratów (lub ich brak), sadzenie, mulczowanie, nawadnianie i ekspedycja roślin do miejsc docelowych. Analizujemy również oczekiwania pod kątem docelowej ilości osób zaangażowanych do produkcji i plany rozbudowy linii w przyszłości. Dobra analiza potrzeb jest niezbędna, a dzięki całościowemu spojrzeniu na projekt unikamy ewentualnych przeoczeń.
PROJEKT ?110%? ? po analizie potrzeb przygotowujemy projekt, który obejmuje w sobie wszystkie opcje niezbędne do zaspokojenia potrzeb Klienta, wynikające z ich analizy. Projekt powiększony jest o opcje, które nie są niezbędne, ale mają sprawić, że praca będzie szła sprawnie i wygodnie. Dlaczego tak? Robimy to, żeby przedstawić koncepcję pełnej linii, wyposażonej w najlepsze rozwiązania i maksymalnie ułatwiającej pracę, by Klient mógł podjąć decyzję w sposób świadomy. Z naszego doświadczenia wynika, że lepiej jest usuwać pewne elementy, niż nie brać ich pod uwagę, a po zakupie zastanawiać się, jak je ?wpiąć” w istniejący już układ.
FINALIZACJA PROJEKTU ? ZAMÓWIENIE – Zwracamy szczególną uwagę na przygotowanie i podpisanie przez obie strony umowy sprzedaży, która podsumowuje ustalenia i daje pewność, że żadne z nich nie zmieni się w trakcie realizacji projektu, nawet jeżeli od zamówienia do dostawy mija kilka miesięcy. Umowa zabezpiecza zarówno Klienta, jak i Sprzedającego.
DOSTAWA, INSTALACJA, URUCHOMIENIE I SZKOLENIE ? Wreszcie nadchodzi wyczekiwany moment dostawy. Z naszej strony, mimo iż rozładunek jest po stronie kupującego, zawsze staramy się uczestniczyć w dostawie i rozładunku, w szczególności dużych linii, po to żeby móc razem z klientem sprawdzić kompletność dostarczonych maszyn oraz przeprowadzić oględziny jeszcze na naczepie auta, które przywiozło maszyny. Wykluczamy ewentualne uszkodzenia maszyn, które mogły powstać w trakcie transportu (np. otarcia, wgniecenia itp.) ? niewykrycie ich przed rozładunkiem praktycznie wyłącza jakiekolwiek możliwości dochodzenia odszkodowania ze strony firm transportowych. Warto mieć to na uwadze i zamawiać maszyny u dostawców, dla których przyjazd na rozładunek jest popularną praktyką. Kolejnym krokiem jest instalacja maszyn i ich uruchomienie. Prawidłowe i sprawne przeprowadzenie tych czynności jest bardzo istotne. Oczywiście, im bardziej rozbudowana linia, tym więcej czasu należy przeznaczyć na instalację. Ze względu na sytuacje trudne do przewidzenia ważne jest, by projekt konsultowany był z doświadczonymi ludźmi, którzy na wielu etapach będą zwracać uwagę na kwestie niezbędne do prawidłowego przebiegu instalacji. Jednym z najważniejszych etapów jest także szkolenie pracowników, mających docelowo pracować na linii ? to od niego będzie zależeć, czy linia będzie pracować zgodnie z jej przeznaczeniem, bez zbędnych przerw i usterek.
ROZBUDOWA ? Często linia produkcyjna z projektu ?110%? zostaje podzielona na etapy lub okrojona do bieżących potrzeb. Ważne jest to, żeby została w taki sposób przygotowana, by była gotowa do wpięcia kolejnej jednostki lub jednostek w przyszłości, nawet od innych dostawców. Poszczególne jednostki powinny być przygotowane pod kątem mechanicznym i elektronicznym na przyjęcie kolejnych jednostek.
SERWIS ? dostępność serwisu maszyn jest warunkiem oczywistym. Dostawca musi zapewnić serwis na każdym etapie: od instalacji, aż do momentu, kiedy maszyny nie przestaną być używane, co trwa zazwyczaj kilkanaście-kilkadziesiąt lat. Ważne jest, by dostawca był w stanie zapewnić pełne wsparcie Klientom, w szczególności w sezonie produkcyjnym, bo właśnie wtedy dochodzi do wzmożonej liczby usterek i awarii. Dobry dostawca zaoferuje pakiet wsparcia serwisowego po zakończeniu okresu gwarancyjnego.